تناسب اندام چیست؟

امروزه تناسب اندام و راه های رسیدن به آن یکی از مهم‌ترین و داغ ترین موضوعات فضای مجازی و انواع وبسایت های اینترنتی فعال در این زمینه است. متاسفانه به دلیل ناآگاهی و گسترش تبلیغات ناصحیح و سودجویانه در این زمینه، روش های ناکارآمد و آسیب ‌رسان بسیار زیادی در جمعیت متقاضیان کاهش وزن و برخورداری از تناسب اندام رواج یافته و منجر به بروز مشکلات و عوارض جبران ناپذیری در جمعیت این افراد شده است. از این رو توصیه می شود اگر شما هم در طیف وسیع متقاضیان کاهش وزن، لاغری و تناسب اندام قرار دارید، پیش از هر اقدام غیر اصولی و غیرعلمی، در این زمینه اطلاعات کافی و صحیح کسب نموده و بهترین راه های رسیدن به تناسب اندام را انتخاب و اجرا نمایید. به منظور اطلاع و آشنایی با تعاریف و راه های رسیدن به تناسب اندام، با ما همراه باشید.

 

تناسب اندام چیست و چگونه تعریف می شود؟

به مجموعه ای از ویژگی ها و توانمندی های جسمی مانند میزان انعطاف پذیری بدن، میزان قدرت ماهیچه ای و عضلانی بدن، میزان استقامت عضلانی بدن، میزان استقامت قلبی-تنفسی و ساختار یا اصطلاحا استیل بدن، به بهترین شکل ممکن، تناسب اندام گفته می شود. با استناد به اعلام دپارتمان سلامت و خدمات انسانی امریکا، فردی متناسب و دارای تناسب اندام نامیده می شود، که هر پنج جز اصلی را دارا باشد.

اجزای اصلی تناسب اندام:

•  انعطاف پذیری بدن

یکی از پارامترهای بسیار مهم و قابل توجه در ایجاد تناسب اندام، برخورداری از قدرت انعطاف پذیری بالا در مفاصل مختلف بدن است. این ویژگی در بحث تناسب اندام اهمیت بسیار زیادی داشته و از ایجاد آسیب های ورزشی و تغییرات فیزیولوژیک در میانسالی و دوره سالمندی پیشگیری خواهد نمود.

•  قدرت و استقامت ماهیچه ای، عضلانی بدن

 برخلاف باور عامیانه و اشتباهات رایج جمعیت افراد متقاضی رسیدن به تناسب اندام، استقامت ماهیچه ای و قدرت ماهیچه ای اصلاحاتی با تعاریف متفاوت بوده و جهت کسب هر یک از آن ها، احتیاج به اقدامات متفاوت و سبک خاصی از تمرینات ورزشی خواهد بود.
 

 استقامت ماهیچه‌ای

 به میزان توانمندی یک ماهیچه و یا گروهی از ماهیچه ها به منظور تکرار یک حرکت ورزشی و یا باقی ماندن در یک وضعیت ویژه در بازه زمانی مشخص، استقامت ماهیچه ای گفته می شود.
 

 قدرت ماهیچه ای

 به میزان قدرت و توان یک ماهیچه و یا گروهی از ماهیچه ها به منظور وارد کردن نیرو بر علیه یک مقاومت سنگین، قدرت ماهیچه ای گفته می شود.

تناسب اندام و راهکار های آن

 استقامت قلبی- تنفسی

 استقامت عروقی- تنفسی یکی دیگر از مهم‌ترین و اصلی ترین پارامترهای قابل توجه و موثر در تعریف تناسب اندام به شمار می آید. استقامت قلبی- تنفسی به معنای قدرت و توان عضله قلبی جهت پمپاژ خون حاوی اکسیژن به منظور تغذیه و اکسیژن رسانی به بافت های عضلانی در حال فعالیت تعریف شده و در اصطلاح عامیانه، به شکل ساده تر، به قدرت سرحال ماندن و عدم خستگی زودرس در طول فعالیت های ورزشی گفته می شود.
 

 ساختار و یا ترکیب بدن

 تعیین تناسب اندام با توجه به ساختار و ترکیب بدن، با استفاده از مقایسه درصد بافت‌های چربی دار و بدون چربی بدن مشخص شده و هرچه در این مقیاس، میزان چربی کمتر و میزان عضلات بیشتر باشد، شخص به تناسب اندام نزدیکتر خواهد بود.
 

 ورزش و تناسب اندام

 یکی از مهم ترین و اصلی ترین  راه های رسیدن به تناسب اندام در سراسر جهان، انجام تمرینات ورزشی هدفمند، اصولی، منظم و مستمر است. انتخاب، آغاز و ادامه تمرینات ورزشی به منظور رسیدن به یک اندام ایده آل، احتیاج به آگاهی بر شناخت صحیح از وضعیت بدنی اشخاص داشته و توصیه می شود تمرینات ورزشی انتخاب شده در راستای افزایش کالری سوزی و تقویت قلب و عروق از زمان کم آغاز و به شکل پیوسته، ادامه یابد. معمولاً تمرینات ورزشی توصیه شده به منظور کسب تناسب اندام، در خانه نیز قابل اجرا بوده و احتیاج به دستگاه، تجهیزات و صرف هزینه های بسیار زیادی نخواهد داشت.
 

 تغذیه و تناسب اندام

 یکی دیگر از مهمترین و اصلی ترین راه های رسیدن به تناسب اندام و برخورداری از اندام ایده آل، رعایت رژیم غذایی و استفاده از ترکیبات غذایی سالم و تامین کننده احتیاجات تغذیه ای بدن است. در خصوص اطلاع از داشتن رژیم غذایی سالم و کمک کننده به منظور رسیدن به تناسب اندام، توصیه می شود از افراد متخصص تغذیه در این زمینه مشاوره کسب نموده و از انجام رژیم‌های  سنگین، غیر اصولی و آسیب زننده به سلامت جسمی و روحی خود،  بدون اطلاع و آگاهی از علوم مرتبط با تغذیه و سلامت اجتناب نمایید. استمرار و تداوم رژیم غذایی کم کالری، کم چرب، کم شیرین و سرشار از ترکیبات گیاهی و فیبر، از مهم ترین توصیه های کارشناسان تغذیه به منظور برخورداری از یک اندام ایده آل و سلامت جسمی است.
 

همچنین بخونید

1. چگونه در سریع ترین زمان ممکن لاغر شویم؟

2. 20 راه اثبات شده علمی برای سوزاندن چربی شکم

3. چگونه چربی های پهلو را آب کنیم؟

4. 6 راه ثابت شده علمی برای آب کردن چربی شکم

5. راهنمای جامع چربی سوزی

6. 30 روش برای چربی سوزی سریع تر

7. چگونه در یک ماه پنج کیلو وزن کم کنیم؟

محصولات ویژه

پیشنهاد میکنم این ها رو هم ببینی