چاقی و اضافه وزن

امروزه چاقی و اضافه وزن یکی از بزرگترین مشکلات جوامع بشری است که به معنای انباشته شدن بیش از حد توده های چربی در بدن اشخاص بوده و ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری های زمینه ای مانند دیابت، فشار خون، چربی خون، مشکلات کبدی، مشکلات کلیوی، سکته های قلبی عروقی و سکته های مغزی را افزایش خواهد داد. یکی از مهم ترین تاثیرات روحی و روانی چاقی و افزایش وزن، به ویژه در جمعیت بانوان، کاهش اعتماد به نفس و تبعات روحی از دست دادن تناسب اندام است. از اینرو، بحث چاقی و تناسب اندام، راه های درمان آن، رژیم های غذایی مؤثر، ورزش و تجهیزات لاغری یکی از مهمترین و پرطرفدارترین بحث های توسعه یافته در فضای مجازی، بستر اینترنتی و دورهمی های حضوری به شمار می آید.

شاخص توده بدنی (BMI)

شاخص توده بدنی و یا اصطلاحا BMI، پارامتری به منظور سنجش میزان چاقی و اضافه وزن در افراد مختلف بوده و تمامی توده بدنی اشخاص را مورد ارزیابی قرار خواهد داد. امروزه علوم نوین پزشکی، تغذیه و زیبایی، شاخص توده بدنی را به عنوان یک فاکتور معتبر و اصولی بول نداشته و معتقد هستند که این معیار، قادر به اندازه گیری صصحیح میزان چربی های انباشته شده در بدن نبوده و بدون در نظر گرفتن توده عضلانی در بدن اشخاص، میزان اضافه وزن و چاقی را گزارش خواهد نمود. با این حال، همچنان شاخص توده بدنی یکی از عمومی ترین روش های سنجش چاقی و اضافه وزن در افراد به شمار می آید. شاخص توده بدنی(Body mass index)از طریق فرمول کیلوگرم به وزنمتر به قد مجذور= شاخص توده بدنی، محاسبه شده و در محدوده 25 تا 9/29 اضافه وزن و در محدوده بالاتر از 30، چاقی در نظر گرفته می شود.

چاقی و اضافه وزن

پارامترهای پیشرفته در سنجش اضافه وزن و چاقی

امروزه با توجه به اهمیت بحث چاقی و کاهش وزن، در خصوص سلامت جسمی و تناسب اندام، تحقیقات بسیار زیادی در این زمینه انجام گرفته و نشان داده اند که بهترین معیار سنجش اضافه وزن و چاقی در اشخاص مختلف، بدون محدودیت های خاص، اندازه گیری مستقیم توده های چربی بدن است. این روش شامل تعیین ضخامت چین پوست، امپدانس بیوالکتریکی و یا وزن کردن بدن در زیر آب بوده و به دلیل پیچیدگی و احتیاج به تجهیزات پیشرفته، تنها در برخی از مراکز و کلینیک های زیبایی انجام خواهد شد. 
 

اضافه وزن و چاقی چگونه ایجاد می گردد؟

مطالعات حیوانی، انسانی و آزمایشگاهی نشان داده اند که به ازای هر 3/9 کالری انرژی که وارد بدن می شود، یک گرم چربی در سلول ها ذخیره خواهد شد. بنابراین، اضافه وزن و در نهایت چاقی، به دلیل مصرف بیش از حد و کنترل نشده مواد غذایی و انباشت چربی، در بدن ایجاد خواهد شد. در اصطلاح عامیانه می توان گفت، اگر میان ورودی بدن بیش از میزان مصرف و یا سوخت و ساز ورودی باشد، اضافه وزن و به دنبال آن چاقی رخ خواهد داد.
 

نقش سلول های چربی در چاقی

سلول های چربی و یا در اصطلاح علمی، سلول های آدیپوسیت، منابع ذخیره کننده چربی در بدن می باشند. تحقیقات و مطالعات آزمایشگاهی جدید، اثبات نموده است که سلول های آدیپوسیت در طول زندگی یک فرد از دوران شیرخوارگی تا بزرگسالی، قادر به تکثیر و رشد سلولی خواهند بود. با استناد به نتایج حاصل از مقالات موجود در این زمینه می توان گفت، در جریان چاقی به دنبال انباشته شدن بیش از حد شدن چربی های بدن، علاوه بر اندازه، تعداد سلول های آدیپوسیت نیز افزایش یافته و قادر به ذخیره حجم بیشتری از چربی ها را در خود خواهند بود.

 یکی از توصیه های بسیار مهم علوم تغذیه و تناسب اندام، پیشگیری از تشویق کودک توسط والدین به پرخوری است. پرخوری و مصرف بیش از حد مواد غذایی در دوران کودکی منجر به افزایش تعداد و اندازه سلول های آدیپوسیت شده و بنیانگذار چاقی و اضافه وزن در دوران بلوغ و بزرگسالی خواهد بود.

اضافه وزن

عوامل ایجاد کننده چاقی و اضافه وزن

  • بی تحرکی و چاقی

بی تحرکی یکی از مهمترین و اصلی ترین دلایل ایجاد کننده چاقی در زندگی روزمره افراد در سراسر جهان است. فعالیت بدنی منظم و تحرک روزانه، با کاهش توده های چربی و افزایش بافت عضلانی بدن، قادر به افزایش سوخت و ساز و مصرف انرژی بوده و از بروز چاقی و اضافه وزن پیشگیری خواهد نمود.

  • عادات غذایی ناصحیح

مصرف بیش از حد غذاهای پرچرب، پرکالری، فست فودها و کاهش غذاهای گیاهی، سبزیجات، میوه ها و فیبر، از مهم ترین دلایل ایجاد اضافه وزن و چاقی در دنیای امروز بشر محسوب می شود.

  •  عوامل روحی روانی 

با توجه به تحقیقات بسیار زیاد در خصوص تاثیر عوامل روحی و روانی بر روند ایجاد چاقی، خوردن یکی از راه های مقابله و رهایی از انواع مختلف فشارهای روحی روانی به شمار می آید. از اینرو چاقی و ایجاد اضافه وزن پس از یک دوره فشار روحی به دلیل مصرف بیش از حد مواد غذایی، اتفاق خواهد افتاد.

  •  ناهنجاری های نورولوژیک

  • آسیب های مغزی

  • ضایعات هسته های شکمی میانی هیپوتالاموس

  • تومورهای هیپوفیزی 

  • ناهنجاری های گیرنده ای و ترشح بیش از حد نوروپپتید Y 

  • ژنتیک

عوامل ژنتیکی یکی دیگر از دلایل بسیار مهم ایجاد کننده چاقی در افراد مختلف هستند. این مشکلات به دنبال جهش ژنتیکی ایجاد شده و بوسیله برهم زدن تعادلات میزان ورودی و متابولیسم بدن، منجر به بروز چاقی و اضافه وزن در افراد خواهد شد. معمولا این ناهنجاری هااز نسلی به نسل دیگر منتقل خواهند شد.
 

همچنین بخونید

1. چگونه در سریع ترین زمان ممکن لاغر شویم؟

2. 20 راه اثبات شده علمی برای سوزاندن چربی شکم

3. چگونه چربی های پهلو را آب کنیم؟

4. 6 راه ثابت شده علمی برای آب کردن چربی شکم

5. راهنمای جامع چربی سوزی

6. 30 روش برای چربی سوزی سریع تر

7. چگونه در یک ماه پنج کیلو وزن کم کنیم؟

8. تناسب اندام چیست؟

محصولات ویژه

پیشنهاد میکنم این ها رو هم ببینی